wieza.org

Planeta

agregator wieści o fantastyce, RPG, serialach fantastycznych i ciekawostkach naukowych

Archiwum

Tag: planescape

NPZerthimona to jeden z najbardziej znanych fikcyjnych tekstów powstałych na potrzeby gry komputerowej – konkretnie dla Planescape: Torment. I o ile tekst ten wciąż mnie zachwyca swą swobodną stylizacją biblijną, niezmiernie mądrymi i uniwersalnymi naukami i świetnymi ilustracjami-przypowieściami, nie mogę zignorować faktu, że niektóre elementy dało się napisać lepiej, inne grzeszą wręcz niekonsekwencją, błędami ortograficznymi czy zwykłymi literówkami.

Jako stary dziad stałem się wybredny.

Dlatego przejrzałem dziś ponownie Nieprzerwany Krąg, ażeby go odświeżyć. Uściślić. Dodać nieco konsekwencji do schematu zapisu. Treść nie zmieniła się, ba, osoby nie mające przed oczami obu tekstów zapewne nie zauważą zmian. Niemniej uważam poniższą wersję za bardziej reprezentatywną, gdyż celem głównym mych edycji było dojść do momentu, gdy czytelnik nie będzie zawieszał się w trakcie czytania, by zorientować się, czy użyte słowo/odmiana słowa jest poprawna.

Panie i panowie, oto Nieprzerwany Krąg Zerthimona: historia o niewoli i wolności, udręce i wyt [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dzięki uprzejmości Jagmina, powstała karta postaci przeznaczona do systemu PlaneFATE. Minimalistyczna jak same zasady, oparta na tormentowym motywie i z dodatkiem logo PS, zawiera w sobie wszystko to, co niezbędne do gry, może za wyjątkiem czegoś do pisania i kostek do FUDGE… choć gdyby akurat jej zabrakło, jak to często na konwentach i w podobnych okolicznościach bywa, zawsze jeszcze pozostają dowolnego rodzaju kartki. Tak czy inaczej, autorowi raz jeszcze dziękuję, a wszystkich innych zachęcam do pobierania karty i wyrażania opinii tak na jej temat, jak i samego systemu!

Mateusz ‚Zsu-Et-Am’ Kominiarczuk

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

RoTa albo PlaneFATE – Zsu-Et-Am

sie 26
wieloswiat blog

RoTa – Rule of Threes albo Reguła Trójek czy PlaneFATE
- to nazwa autorskiej mechaniki opracowanej od początku do końca z myślą o
settingu Planescape. Głównym celem przyświecającym pracy nad nią było
uniezależnienie Wieloświata od D&D, które po prostu nie wydawało się
odpowiednie: kładło nacisk na coś zupełnie innego i rozwijało się własnym
torem, zupełnie oddzielając się od PS. Uznałem to jednocześnie za okazję do
zerwania z niektórymi reliktami mechaniki oryginalnej, starałem się jak
najsilniej powiązać zasady z realiami gry, w szczególności zaś wpisanymi w nią
Regułami: Jednością Kręgów, Centrum Wszystkiego – i bodaj najbardziej znaną,
choć niekoniecznie najważniejszą: Regułą Trójek. Więcej na ich temat można
poczytać w innym tekście mojego
autorstwa
; tutaj skupię się na prezentacji samego pomysłu i konkretnych
rozwiązań mechanicznych, choć nie – samego settingu. Wynika to z faktu skierowania
tekstu przede wszystkim do osób już zapoznanych z Planescape.

Reguły PS są czytelne, a zarazem wszechobecne i
podatne na interpretacje. [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Te wstrętne charaktery (1)

sie 26
wieloswiat blog

W pełni sobie zdaję sprawę, że charakter jest przeżytkiem ze starego AD&D i nie ma racji bytu w RPG XXI wieku. Że nie ma takiej możliwości, aby system etyczny Niepowtarzalnej Postaci Gracza zawrzeć w jednej z dziewięciu szufladek. I ogólnie nie ma sensu wymagać, żeby postać zawsze postępowała zgodnie z nim. Charaktery. Błe. Pfuj. Urgh. Twórcy Planescape wprowadzili je tylko dlatego, że TSR ich zmusił (członkowie zarządu demonstracyjnie przyłożyli pistolet do głowy maleńkiego kotka) i tak naprawdę można się zupełnie bez nich obejść.
Skoro ustaliliśmy już ten prosty szczegół, zastanówmy się, co charaktery tak naprawdę w ogóle tam robią i co próbują reprezentować.
PRAWO/CHAOS
Łatwiej jest zdefiniować oś prawa i chaosu, chociaż przez lata funkcjonowania tego systemu dorobiła się ona już różnych interpretacji. Niektóre z nich są całkiem sensowne, inne zaś przyprawiają mnie o chęć dokonania brutalnego mordu. Tak więc prawo było już powiązane z: przestrzeganiem prawa, honorem, prawdomównością, wewnętrzną dyscypliną i posługiwaniem się logiką. Chaos kojarzy si [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Centrum wszystkiego

sie 22
wieloswiat blog

Zamiast wstępu, przyjrzyjmy się notce Yaevina, która stanowiła inspirację dla tego tekstu:

5. Fajne elementy w Planescape to między innymi Pani Bólu, Wojna Krwi, Marsz Modronów.

Zabij Panią Bólu. Zakończ Wojnę Krwi. Przerwij Marsz Modronów.

Nie da się. Nie da się. Po prostu się nie da.

Możesz
mieć pierwszy poziom. Możesz mieć dwudziesty poziom. Zawsze jest ktoś
potężniejszy od ciebie. Nieważne, co zrobisz – zawsze będzie ktoś
lepszy od ciebie.

Owszem,
we wszystkich systemach są elementy, które wydają się na pierwszy rzut
oka „nie do ruszenia”. Ale po pewnym zastanowieniu dochodzi się do
wniosku, że w sumie można je zmienić. Odbicie jakiejś krasnoludzkiej
twierdzy w Warhammerze? Po dłuższej przygodzie – czemu nie? Zabicie
Strahda von Zarovicha w Ravenloft? Cholernie ciężkie – ale to całkiem
niezły pomysł na kampanię! Walka z Molochem w Neuroshimie? Na pierwszy
rzut oka bez sensu – ale sami twórcy podrzucają kilka sposobów na
ukatrupienie bydlaka. Może któryś zadziała?

A zabicie Pani Bólu? Zakończenie Wojny Krwi? Przerwanie Marszu Mo [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Moc nad mocami,

sie 13
wieloswiat blog

czyli Bóg-stwórca z planety Ziemia w wieloświecie. (by Aureus)

 

Wielokrotnie spotykałem się z dyskusjami lub luźno rzucanymi komentarzami odnośnie możliwości wprowadzenia do świata gry (i to nie tylko wieloświata) monoteistycznych bóstw ziemskich, zwłaszcza chrześcijańskiego Boga lub Allacha. Motyw ten zawsze wprowadza sporo problemów i chciałbym, z perspektywy planarnej, przyjrzeć się mu dokładniej.

Ale po co? 

To fundamentalne pytanie, co mnie dziwi, zazwyczaj nie jest zadawane. A kwestia „po co w ogóle wprowadzać Boga do gry” powinna być początkiem, bez którego nie warto się sprawą zajmować.

 

Istnieją prowadzący (zazwyczaj gracze tej cechy są pozbawieni) którzy uwielbiają o świecie gry czytać nie po to, by wiedzę swą wykorzystać, ale by w 100% go ogarnąć, bez problemu manipulować całkiem niepotrzebnymi szczegółami, metapłotami i innymi bzdurami. Dotyczy to całkiem wielu światów, ale skorzystam z pewnego forum WFRP, na którym się udzielam i rzucę kilka ciekawych tematów:

Kłusownictwo a lasy ImperiumPodatki w ImperiumMistrz Śmi [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Enklawa

lip 3
wieloswiat blog

Drogi Emeryku!
Zgodnie z Twoją prośbą przesyłam Ci list Lonadra Dvin’Tzi, który tak bardzo chciałeś przeczytać. Przypominam jednak, że nieodżałowany Lonadr wyraźnie nie życzył sobie rozpowszechniania przekazanych mi wiadomości. Ufam, że mając to na uwadze nie opublikujesz treści tego listu w żadnym „Głosie Mimira” czy innej „Sigilijskiej Śpiewce”.  Jeśli pamiętasz naszą rozmowę o teknologii w Sferach, wspomnij też na omawiane przez nas zjawisko sprzężenia między teknologią, społeczeństwem a Mocami. A oto list, ostatni list Lonadra przed rozpoczęciem jego projektu:
„Najzacniejszy I’Tidalu!
Projekt, o którym tyle dyskutowaliśmy, ma coraz większą szansę realizacji – myślę, że będziemy mogli zacząć za niecały dekadzień! Nie byłoby to możliwe bez ożywczego strumienia złota płynącego z Twojej kieszeni i animującego Przyspieszenie, którego to wkładu w nasza pracę nigdy Ci nie zapomnę. Myśląc o coraz bliższym rozpoczęciu realizacji planu czuję się o dobre dwadzieścia lat młodszy – nieomal tak, jak w dniu w [...]

VN:F [1.7.2_963]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)